38 534 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
35 491 produktów w 205 kategoriach
Jesteś tutaj:
> >

Brak sodu

Sód jest niezbędny do tego by organizm funkcjonował prawidłowo. Zarówno jego niedobór, jak i nadmiar są bardzo szkodliwe.

Sód jest powszechnie dostępny w produktach żywnościowych więc trudno o jego niedobór w organizmie.

Znaczenie sodu:
Sód jest odpowiedzialny za prawidłową gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu. Reguluje objętość wszystkich płynów w ustroju.
To także element pompy sodowo-potasowej, która odpowiada za przepuszczalność błon komórkowych i przekazywanie impulsów nerwowych oraz wykonywanie skurczu i rozkurczu komórek mięśniowych.
Skuteczny jest też w utrzymaniu prawidłowej regulacji kwasowo-zasadowej organizmu. Zwiększa też wydzielanie soków trawiennych.

Niedobór sodu:
W przypadku niedoboru sodu, czyli tak zwanej hiponatremii, pojawia się utrata apetytu i łaknienia, skurcze mięśni oraz upośledzenie koncentracji i uwagi. Czujemy się zmęczeni i wyczerpani.

Sód znaleźć można praktycznie wszędzie. Prawie każdy produkt spożywczy go zawiera. Dlatego jego niedobór bywa tak rzadko spotykany.

Może jednak pojawić się w przypadku ciężkich i nasilonych biegunek i wymiotów, które prowadzą do odwodnienia organizmu i utraty cennych składników. Niedożywienie także ma wpływ na braki sodu.
Niedobory pojawiają się także przy chorobach nerek lub wątroby.

Duże ilości soli traci się przy intensywnym wysiłku fizycznych, obfitym poceniu się, a także w trakcie upałów.
Codzienne zapotrzebowanie:

Według WHO, dzienna zalecana dawka sodu wynosi:
Mężczyźni i kobiety:
powyżej 75 roku życia - 1200 mg/dobę
66 - 75 - 1300 mg/dobę
51 - 65 - 1400 mg/dobę
19 - 50 - 1500 mg/dobę
Okres ciąży i laktacji - 1500 mg/dobę
Górna granica dziennego spożycia sodu wynosi 2000 mg/d, czyli 5g NaCl.

Sód w diecie:
Znaleźć go można niemal wszędzie. Najczęściej w soli kuchennej którą dodajemy na codzien do potraw.

Najwięcej sodu znajdziemy w:

  • produktach wędzonych,
  • serach,
  • mięsie,
  • wędlinach,
  • konserwach,
  • przyprawach - np. glutaminianie sodu.

Choć niedobór sodu jest dość rzadko spotykany, może mieć poważne skutki dla organizmu. W przypadku niedoboru zaleca się zwiększenie ilości soli w diecie. Sportowcom zaleca się spożywanie specjalnych napojów, które chronią przed utratą elektrolitów.


elektrolity skurcze mięśni choroby nerek wysiłek fizyczny Brak sodu opis choroby utrata apetytu
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 38 534 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 35 491 produktów w 205 kategoriach