39 557 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
36 102 produktów w 205 kategoriach
Jesteś tutaj:
> >

Brak snu

Niedobór snu, co się okazuje może być niebezpieczny dla zdrowia. W związku z powikłaniami jakie może stworzyć coraz więcej osób uznaje go za chorobę. Nie można tego lekceważyć zwłaszcza jeżeli na co dzień mamy do czynienia z takim problemem.

7 godzin

To minimalny czas snu jaki musimy dostarczyć naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania.  Osoby niewypełniające tego limitu w dłuższym przedziale czasu narażone są na wiele chorób i problemów, m.in.: ryzyko nadciśnienia, utrata koncentracji, przewlekłe zmęczenie, a nawet zawał serca.


W walce z takimi dolegliwościami najskuteczniejsze jest właśnie przesypianie każdego dnia 7 godzin. Jest to dawka minimalna.  Z drugiej strony, zbyt długi sen również może zaszkodzić zdrowiu wieloma chorobami. Jak zawsze zalecany jest szeroko pojęty umiar.

Efekty braku snu:

Po 24 godzinach wydaje się nam, że czas płynie szybciej, reakcja jest spowolniona, a to wszystko przez obniżony poziom glukozy we krwi. Organizm staję się bardziej podatny na infekcję i choroby, a umiejętność zapamiętywania spada o około 50%.

Po 36 godzinach objawy są podobne do tych które doświadczamy przy spożyciu za dużej ilości alkoholu, zaczyna razić nas światło słoneczne, a dźwięki wydają nam się głośniejsze niż w rzeczywistości. Cały czas spada czas reakcji i wynosi obecnie zaledwie 20%.

Po 48 godzinach efekty stają się mocniejsze, obraz staje się rozmazany, trudno skupić myśli, są one poplątane i nielogiczne. Na przemian jest zimno i gorąco, zaczynają nas boleć stawy i mięśnie, a cukier zamiast w energię przetwarzany jest w tłuszcz.

Po 72 godzinach snu zaczynają się tiki nerwowe, ręce zaczynają drżeć. Zasypiamy maksymalnie na 6 sekund i powracamy, niczego nieświadomi, do wcześniej wykonywanej pracy. Nękają nas halucynacje: cienie ożywają, widzimy twarze i słyszymy glosy. Zewsząd węszymy czyhający na nas spisek. Następuje dezintegracja naszej osobowości, utrzymujemy, że jesteśmy kimś zupełnie innym, co najgorsze nie mamy siły podjąć z tym żadnej walki.

Przyczyny niedoboru:

Przyczyn jest wiele. Głównie jest to stres, na skutek problemów w rodzinie lub pracy. Obniża on nasze szanse na zaśnięcie. Ignorowanie potrzeby snu również jest czynnikiem niedoboru. Przeświadczeni, że jest stratą dnia, przekonani, że marnujemy tylko czas, który moglibyśmy wykorzystać w bardziej efektywny sposób unikamy łóżka najdłużej jak to tylko możliwe.


Brak snu a codzienność:

Niedobór snu dotyczy wielu sfer naszego codzienne życia. Będąc niewyspanym nie warto np. prowadzić samochodu. Stwarzamy w ten sposób zagrożenie na drodze, zwiększamy ryzyko stworzenia realnego niebezpieczeństwa.

Winna za to jest obniżona percepcja. Przypomina to jazdę po alkoholu: mamy problemy ze skupieniem uwagi, z dokonywaniem ocen, podejmowaniem szybkich reakcji i z koordynacją. A przecież są to elementy niezbędne do odpowiedzialnego prowadzenia samochodu, a nawet do normalnego funkcjonowania.

Pogarsza się ostrość widzenia. Obraz staje się rozmyty i nie jesteśmy w stanie ocenić odległości. Wszelki wątpliwości zweryfikowało badanie na symulatorze jazdy: kierowca, który nie spał od 21 godzin osiąga takie same efekty jak osoba z 0,8 promila we krwi. Zarówno po nieprzespanej nocy, jak i przy chronicznym niedoborze snu (przez tydzień sen krótszy niż 2h) możemy spodziewać się podobnych wyników.


bezsenność koncentracja choroby układu nerwowego koordynacja Brak snu opis choroby mało snu
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 39 557 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 36 102 produktów w 205 kategoriach