37 443 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
33 829 produktów w 205 kategoriach

Brak kwasów omega - 3

Kwasy tłuszczowe omega-3 to nienasycone kwasy tłuszczowe i są bardzo ważne dla organizmu ludzkiego.

Dzięki nim możliwy jest poprawny rozwój dziecka i funkcjonowanie organizmu dorosłego człowieka. Niedobór tych kwasów prowadzi do zaburzeń emocjonalnych  i osłabienia układu odpornościowego. 

Działanie:

Kwasy tłuszczowe mają dobroczynny wpływ na organizm. Dobrze działają na krążenie zabezpieczając żyły. Dzięki temu lepsze jest ukrwienie mózgu i szybciej przesyłane są sygnały nerwowe, a także zaburzenia ukrwienia ulegają złagodzeniu.

Omega-3 zwiększają też ilość serotoniny, hormonu odpowiedzialnego za dobre samopoczucie. Pomagają również zapobiegać trombocytopenii, czyli małopłytkowości. Zmniejszają ryzyko arytmii serca.

Zapobiegają też zawałom serca i normują ciśnienie tętnicze, zwłaszcza rozkurczowe. Powodują spadek ryzyka zachorowań na choroby nowotworowe, łagodzą też bóle stawów i bóle reumatyczne.

Niedobór:

Jednym z wielu objawów niedoboru kwasów omega-3 jest retinopatia noworodków, czyli choroby siatkówki oka. Może ona prowadzić do ślepoty.

Wiadomo że dzieci, których dieta uwzględnia kwasy nienasycone, szybciej rozwijają ośrodki poznawcze. Ma to duże znaczenie w okresie, kiedy dziecko ma 2, 3 lata. Niewłaściwa dieta może prowadzić do powikłań w przyswajaniu i przetwarzaniu informacji.

U dorosłych brak tych kwasów może skutkować poważnymi chorobami serca, między innymi zawałem i arytmią.
Brak kwasów nienasyconych może być powodem do zaburzeń krążenia oraz do powstawania złogów tłuszczu w tętnicach.

Niedobór może prowadzić również do kłopotów ze stawami i bólami reumatycznymi.

Dieta:

Kwasy tłuszczowe omega-3 obecne są w wielu produktach takich jak oleje z ryb, między innymi z łososia, z wątroby dorsza (czyli popularny tran), śledzia i sardynek. Najbardziej wartościowy olej to ten  z ryb żyjących w zimnych, morskich wodach.

Dużo ma ich także olej lniany, a trochę mniej oleje z rzepaku, gorczycy sarepskiej, soi, orzechów włoskich i zarodków pszennych.
Warto tu podkreślić rolę lnu polskiego, który spożywany w dowolnej formie stanowi cenne źródło omega-3, podobnie jak siemię lniane.

Bogate w kwasy tłuszczowe są także oliwa z oliwek, domowy smalec z dodatkiem oleju roślinnego, masło shea (czyli masło wytwarzane z afrykańskiego drzewa z gatunku Parka) i masło kakaowe oraz olej kokosowy, sezamowy i słonecznikowy.

Ryba w diecie:

Kwasy omega-3, bardzo pozytywnie wpływają na organizm ludzki. Warto więc upewnić się, że jest ich wystarczająco dużo w codziennej diecie. Warto zatem wzbogacić ja o dania z ryb.

Dobrym sposobem na uzupełnienie tego typu suplementu jest codzienna porcja lnu bądź siemienia lnianego. Wystarczy jedna łyżka – dla wygody wcześniej namoczona w ciepłej wodzie.


witaminy i minerały serotonina nienasycone kwasy tłuszczowe Brak kwasów omega - 3 opis choroby cholesterol,
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 37 443 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 33 829 produktów w 205 kategoriach