35 582 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
27 596 produktów w 202 kategoriach

Brak fosforu

Fosfor jest składnikiem mineralnym który jest potrzebny by organizm ludzki mógł działać prawidłowo. Jego zadaniem jest uczucie radości z życia, optymizm i błyskotliwość, niedobór może przyczyniać się do zaburzeń nerwowych. To jeden z podstawowych składników kości i zębów, dlatego jego niedobór powoduje zmniejszenie gęstości kości, co kończy się osteoporozą.

Rola fosforu:

Fosfor odpowiedzialny jest za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, oddechowego i układu krążenia. Można spotkać go w dwoch formach: jako fosforany nieorganiczne-składnik kości i jako fosforany organiczne- składnik komórek, biorących udział w procesach uwalniania energii.

To jeden ze składników łańcucha DNA i RNA oraz związków wysokoenergetycznych jak ATP i GTP. Bierze udział w metabolizmie węglowodanów, tłuszczów i białek, syntezie enzymów i hormonów. Jest także składnikiem buforów, czyli odpowiada za utrzymywanie stałego pH ustroju.

Jest niezbędny przy zachowaniu regularnej pracy serca i nerek, ponieważ oddziałuje na kurczliwość mięśni. Fosfor ułatwia przyswajanie witamin B2, B5, kwasu foliowego oraz odpowiada za zdrowe i mocne kości i zęby.

Niedobór:

Niedobór jest rzadko spotykany. Jeśli już wystąpi to może spowodować poważne spustoszenia w organiźmie. Głównie są to problemy na tle kostnym i mięśniowym.

Są to zarówno bóle kości, osłabienie mięśni, jak i drętwienie i mrowienie w kończynach. Można odczuwać ogólne złe samopoczucie i osłabienie organizmu, podobne do przeziębienia. Nasilona próchnica zębów, brak apetytu i anemia, również mogą zwiastować niedobór pierwiastka.

Wśród osób z niedoborem zaobserwowano większą nerwowość, znużenie i nierówny oddech.

Przy dużych i długo utrzymujących się niedoborach, występują drgawki, śpiączka i łamliwość kości.

Nadmiar:

W tym wypadku przeważnie zauważa się przyspieszony oddech, zaburzenia pracy serca i drgawki. Gdy występuje w nadmiarze, może prowadzić do kamicy nerkowej i odkładania się wapnia w tkankach miękkich np. w mięśniach. Dodatkowo zaburza gospodarkę wapnia i witaminy D.

Zapotrzebowanie:

Największe dotyczy osób w wieku 19- 50 lat i wynosi ok. 700 mg. Natomiast dla dzieci i osób starszych zaleca się przyjmowanie mniejszych ilości fosforu.

Źródła fosforu:

Fosfor spotkać można w większości produktów spożywczych. Najwięcej jest go w mleku, mięsie czerwonym, serach, dróbiu, rybach, produktach zbożowych, żółtkach jaj, orzechach i zielonych warzywach. Fosforany używa się jako regulatory kwasowość, np. w coli.

Dieta, w której występuje nadmiar takich pierwiastków jak magnez, żelazo czy glin, może przyczynić się do utrudniania przyswajania fosforu. Mają tendencje do łączenia się i tworzenia nierozpuszczalnych związków wapniowo-fosforowo-magnezowych.

Ujemnie na obecność pierwiastka w organizmie, wpływa fruktoza. Zbyt duże jej spożycie, które przekracza 20% zapotrzebowania energetycznego, zwiększa wydalanie fosforu.

Sprzymierzeńcem okazuje się witamina D, która ułatwia wchłanianie makroelementu.


witaminy i minerały osteoporoza kwas foliowy Brak fosforu opis choroby fosforany nieorganiczne
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 35 582 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 27 596 produktów w 202 kategoriach