37 454 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
33 829 produktów w 205 kategoriach

Brak cynku

Cynk jest niezbędny do tego by ludzki organizm funkcjonował prawidłowo. Jest także niezastąpiony przy przemianie materii. Wchodzi bowiem w skład ponad 200 różnych enzymów.

Znaczenie cynku w organizmie człowieka:

Cynk jest odpowiedzialny za prawidłowe działanie hormonów takich jak np. insulina, hormony wzrostu, hormony płciowe czy hormony grasicy. Jest również bardzo ważny dla układu odpornościowego, ponieważ uczestniczy w powstawaniu limfocytów T.
Organizm potrzebuje cynku by zapewnić dobry stan naszej skóry oraz włosom i paznokciom. Dodatkowo wpływa na prawidłowe działanie narządów zmysłów.

Inne korzystne działania tego mikroelementu to lepsza sprawność intelektualna, zapobieganie demencji, pomoc w leczeniu takich schorzeń jak depresja czy schizofrenia.
W dorosłym człowieku znajduje się bardzo mało cynku, jego ilość wynosi bowiem ok. 1,4-2,2 grama, co można przyrównać do połowy łyżeczki.

Jego większość (ok. 60%) znajduje się w mięśniach, natomiast pozostała część w skórze, paznokciach, włosach, rogówce i siatkówce oka, nerkach wątrobie, białych i czerwonych krwinkach, a u mężczyzn również w gruczole krokowym, czyli prostacie.

Objawy niedoboru:
Niedobór cynku skutkuje wieloma dolegliwościami. Wystarczy nawet niewielki niedobór by stopniowo wyniszczyć organizm. Przede wszystkim osłabieniu ulegają mieszki włosowe, co powoduje wypadanie włosów, a przy ich wyrywaniu brak odczuwania bólu.

Powstają zmiany na skórze, takie jak trądzik czy rozstępy, a także tak zwane zajady, czyli pękająca skóra w kącikach ust. Może również ulec zwiększeniu liczba zmarszczek oraz nastąpić ogólne przyspieszenie procesu starzenia, ponieważ cynk bierze udział w produkcji kolagenu.
Pod wpływem niedoboru rany goją się ciężko i muszą być leczone dłużej. Niekiedy niedobór powoduje nawet niedokrwistość, która ujawnia się często bladością skóry.

Cynk oddziałuje na trawienie, które przy niedoborach może zostać zaburzone. W takim wypadku mogą wystąpić biegunki, które są bardzo niebezpieczne-zwłaszcza te długotrwałe.
W takim stanie szybko wypłukują się z organizmu podstawowe składniki odżywcze, w tym także cynk. Wielu osobom doskwiera brak apetytu i upośledzenie smaku, bóle stawów, a szczególnie kolan, co utrudnia poruszanie się oraz drżenie kończyn.

Charakterystycznym objawem niedoboru cynku są zaburzenia wzrostu, znane są też przypadki karłowatości. Rozregulowaniu ulega gospodarka witaminą A, gdyż to właśnie cynk jest głównym regulatorem jej dystrybucji do poszczególnych komórek organizmu.

Powoli następuje degeneracja błon śluzowych, powierzchni oka oraz tzw. kurza ślepota. Przy braku odpowiedniej ilości tego pierwiastka pacjenci odczuwają znużenie, zmęczenie, zwiększa się ich podatność na stres.

Niedobór cynku może przyczynić się do powstania depresji oraz powoduje uczucie zagubienia i zaburzenia mowy. Wiele kobiet wskazuje również na rozregulowanie cyklu miesiączkowego, natomiast u mężczyzn następuje znaczny spadek libido.

Przyczyny niedoboru:
Czynników powstawania niedobory jest wiele. Czasem jest tozażywanie pewnych rodzajów leków takich jak np. tabletki antykoncepcyjne. Innym jest to choroba alkoholowa czy nadmierne spożywanie alkoholu.

Winna jest też nieprawidłowa dieta, szczególnie odchudzanie oraz choroby takie jak przewlekłe biegunki, zapalne choroby jelit, cukrzyca, choroby nowotworowe.
Żeby zdiagnozować niedobór cynku oznacza się jego stężenie w surowicy. Leczenie jest krótkie i przeważbue trwa około miesiąca. Jest to spowodowane faktem, że ten pierwiastek nie jest magazynowany w ludzkim organizmie.
Na początku pacjentowi zaleca się zastosowanie doustnych suplementów zawierających cynk oraz zwiększenie spożycia żywności bogatej w ten mikroelement. Zapotrzebowanie na cynk u osób zdrowych wynosi ok. 15 mg, natomiast podczas leczenia dawka ulega zwiększeniu do mniej więcej 20 mg.

Raczej nie zaleca się większej ilości tego pierwiastka w diecie, ponieważ łatwo można doprowadzić do jego nadmiaru, co także wywołuje negatywne skutki uboczne.

W celu przywrócenia równowagi organizmu organizmu, starajmy się unikać czynników zmniejszających wchłanianie tego pierwiastka. Zwłaszcza alkoholu i doustnej antykoncepcji.

Pamiętajmy także, iż takie działanie wykazują również produkty bogate w błonnik oraz zawierające dużo wapnia i fosforu (m.in. produkty mleczne).

Najwięcej cynku znajdziemy w żywności takiej jak ostrygi, homary, ślimaki, węgorze, żółtka jaj, mięso (zwłaszcza polędwica wołowa), pestki dyni i słonecznika, kiełki pszenicy, grzyby, drożdże piwne, wątroba wieprzowa i drobiowa, migdały, pełnoziarnisty chleb żytni i zielony groszek.
Aby zapobiec niedoborom tego pierwiastka, dbajmy o to, by w naszej diecie nie zabrakło wymienionych składników oraz jak zrezygnujmy z alkoholu.


witaminy i minerały składniki odżywcze spadek libido Brak cynku opis choroby drżenie kończyn
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 37 454 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 33 829 produktów w 205 kategoriach