35 678 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
28 251 produktów w 202 kategoriach

Brak białka

Białko to główny składnik odżywczy. Pomimo że jest niemal bezużyteczny w tworzeniu energii mechanicznej jest niezbędny, by przeprowadzić procesy metabolizmu oraz przy ochronie organizmu.

Niedobór białka skutkuje zatrzymaniem wymienionych funkcji. Często jest też przyczyną innych chorób.

Białka to związki wielocząsteczkowe, których trawienie rozpoczyna się w żołądku. Następnie, przechodzi do dwunastnicy, gdzie następuje jego rozpad, by kolejno zostać wchłoniętym przez nabłonek jelita.

Białko pochodzenia zewnętrznego jest bardzo ważne w syntezie białek organizmu, dzięki którym można budować nowe tkanki.

Proteiny są zatem składnikiem ścian komórkowych, krwi, limfy, enzymów, hormonów i przeciwciał. Białko odpowiada za odporność, równowagę hormonalną i odpowiednie trawienie innych składników odżywczych.

Niedobór protein może skutkować  poważnymi konsekwencjami. Powoduje zahamowanie wzrostu, spowolnienie dojrzewania, wystąpienie kwashiorkoru, a czasem prowadzi do zgonu.

Kobiety w ciąży muszą dbać o dietę bogatą w białko.  Jego niedobór w czasie życia płodowego hamuje rozwój fizyczny i umysłowy dziecka oraz zwiększa jego podatność na infekcje wirusowe i bakteryjne. Ponadto, niedobór tego składnika pokarmowego może wpłynąć na pojawienie się anemii.

Objawy niedoboru:

Niepokój może wzbudzać łamliwość i wypadanie włosów a także podłużne linie na paznokciach.

Trudno także goją się rany, zmiany skórne i obrzęki. Niedobór białka prowadzi do pogorszenia procesów myślowych, problemów z koncentracją, a także apatią.

Obniża się odporność i siła mięśni oraz doskwiera silne uczucie głodu.

W przypadku stwierdzenia niedoboru białka zaleca się zwiększenie jego ilości w diecie oraz zażywanie odpowiednich suplementów.

Jednakże najbardziej wartościowe dla człowieka jest białko pochodzenia zwierzęcego, a zwłaszcza kurzego. Z tego powodu, aby uniknąć deficytu tego składnika, należy regularnie spożywać jaja, mięso, drób, mleko oraz jego przetwory (sery białe i żółte, kefiry, jogurty).

Białko pełnowartościowe można znaleźć w soji, nasionach roślin strączkowych (zwłaszcza fasoli i soczewicy), ziarnach zbóż i orzechach.

Dieta wegetariańska może w prosty sposób doprowadzić do niedoboru białka i anemii. Nasiona wymienionych wcześniej roślin powinny być koniecznie włączone do codziennego jadłospisu.

Z ilością protein w diecie nie można przesadzać. Ich nadmiar jest niebezpieczny i prowadzi do chorób wątroby oraz nerek.

Nadprogramowe białko organizm przekształca na energię, co w nadmiarze może być szkodliwe. Ponadto, produkty rozpadu białek powodują zakwaszenie organizmu, a co za tym idzie uszkodzenie wątroby i nerek.

Do niedawna popularna była dieta wysokobiałkowa, zwłaszcza wśród sportowców. Obecnie jednak odchodzi się od niej, chyba że dana osoba rzeczywiście narażona jest na wielogodzinny ciężki wysiłek fizyczny.


anemia składniki odżywcze metabolizm choroby układu pokarmowego Brak białka opis choroby
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 35 678 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 28 251 produktów w 202 kategoriach