40 702 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
36 603 produktów w 205 kategoriach

Nasiona i ziarna bogate w wapń

Nasiona i ziarna bogate w wapńNasiona i ziarna bogate w wapń

Produkty mleczne, pośród dostępnych na rynku artykułów, określane są jako najlepsze źródło wapnia. Nabiał można kupić w każdym sklepie, jest niedrogi i smaczny. Jednak coraz więcej osób rezygnuje z mleka i jego pochodnych, narażając się na niedobory wapnia. Na szczęście istnieją produkty bardzo obfite w ten minerał, które warto wprowadzić do bezmlecznej diety.

Wapń ważny w codziennej diecie

Prawidłowo zbilansowany, dzienny jadłospis dorosłego człowieka powinien uwzględniać ok. 1000 mg wapnia. Jest to bardzo duża dawka, jednak wapń wykorzystywany jest nie tylko do budowy układu kostnego, pełni też szereg funkcji w układzie krwionośnym i mięśniowym. Najczęstszym powikłaniem diety niedoborowej w wapń jest osteoporoza, dotykająca przede wszystkim kobiety w średnim wieku. W późniejszych latach może ona doprowadzić do częstych złamań. Natomiast u dorastających dzieci, które nieprawidłowo się odżywiają, brak wapnia może skutkować krzywicą.

Mak

Bardzo niedocenianym składnikiem diety jest mak. Wystarczą dwie łyżki stołowe ziaren, aby dostarczyć organizmowi 280 miligramów wapnia. Niestety, mak znacznie trudniej niż nabiał wdrożyć do diety w takich ilościach, aby zaspokoił zapotrzebowanie organizmu w wapń. Bardzo dobrze sprawdzi się makowiec, mak można dodawać też do koktajli warzywnych i owocowych, posypywać nim musli, sałatki i inne potrawy. Przed spożyciem warto namoczyć ziarna przez pół godziny w wodzie. Wówczas składniki w nim zawarte lepiej się przyswoją. 

Sezam

Wystarczy 2 i pół łyżki sezamu, aby dostarczyć do organizmu 250 mg wapnia. Dotyczy to jednak wyłącznie sezamu niełuskanego, który w sklepach jest rzadziej spotykany. Sezam jest popularnym składnikiem kuchni bliskowschodniej. W niełuskanej formie możemy go wykorzystać do zrobienia Tahiti, masła sezamowego. Wystarczy uprażyć dowolną ilość sezamu na patelni a następnie rozdrobnić w blenderze aż do uzyskania gęstego płynu. Tahini nadaje się do dań słodkich i wytrawnych, z dodatkiem soku cytrynowego idealnie sprawdza się jako dressing do sałatek. 

Suplementy

W dzisiejszych czasach dietę niedoborową w wapń można łatwo wzbogacić z pomocą suplementów. W aptekach dostępne są preparaty w postaci tabletek i proszków, które bez problemu można spożyć w każdej chwili. Suplementy nie powinny być traktowane jako podstawowe źródło wapnia, mogą jednak pomóc w osiągnięciu prawidłowego bilansu. Kupując suplement warto zwrócić uwagę, czy jest on dodatkowo wzbogacony o witaminę D. Dzięki niej więcej wapnia zostanie wchłoniętego przez organizm. Poza tym witaminy D brakuje nam w okresie jesienno-zimowym, więc jej dodatkowa podaż jest bardzo wskazana.

Czytaj więcej o suplementacji wapnia tutaj.

wapń nasiona bogate w wapń ziarna bogate w wapń

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 40 702 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 36 603 produktów w 205 kategoriach